chinbone اجلاس محصول معرفی دانشگاه

chinbone: اجلاس محصول معرفی دانشگاه دانشگاه هاشمی رفسنجانی خبر دانشگاه

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی نباید بیهوده جهت مردم انتظار ایجاد کنیم ، منتظر دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک نباشیم

    «مسیرمان نسبتا هموار هست؛ در عین حال هنوز با قطعیت نمیتوانیم بگوییم تا آبان ماه در مذاکره با اروپایی ها به نتیجه می‌رسیم» این جمله شاید کلیدی ترین گفته مجید تخت

    نباید بیهوده جهت مردم انتظار ایجاد کنیم ، منتظر دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک نباشیم

    منتظر دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک نباشیم/نباید بیهوده جهت مردم انتظار ایجاد کنیم

    عبارات مهم : ایران

    «مسیرمان نسبتا هموار هست؛ در عین حال هنوز با قطعیت نمیتوانیم بگوییم تا آبان ماه در مذاکره با اروپایی ها به نتیجه می رسیم» این جمله شاید کلیدی ترین گفته مجید تخت روانچی، معاون سیاسی دفتر مدیر جمهوری در مصاحبه اش با ایسنا باشد. دیپلماتی کهنه کار که از جمله، تجربه حضور در مذاکرات کشور عزیزمان ایران با کشورهای ۵ + ۱ را در کارنامه خود دارد و با ادبیات، خواسته ها و تصویر العمل هایی اروپایی ها بیگانه نیست.

    شاید همین تجربه و سابقه فعالیت دیپلماتیک باعث شده است که تخت روانچی در این گفت وگو همواره جانب احتیاط را نگاه دارد و از قطعیت بخشیدن به کلامش خودداری ورزد، به خاص زمانی که پرسش ها به سمت و سوی آینده کشور در شرایط بازگشت تحریم ها و احتمال باز شدن مجدد باب مذاکره در آن وقت معطوف می شود و او در پاسخ به صراحت اظهار می کند: «نباید بیهوده انتظار مردم اوج برود و بعد اتفاقی هم رخ ندهد، اگر چنین شود مردم ناراحت خواهند شد. من شخصاً زمینه ای جهت مذاکره نمی بینم. اجرایی شدن هرچیز نیازمند زمینه ای است و الان زمینه این عنوان فراهم نیست.»

    معاون سیاسی دفتر مدیر جمهوری که در هفدهم مردادماه، روز خبرنگار، مهمان تحریریه اداره سیاسی ایسنا بود، وقت کوتاهی در اختیار ما قرار داد تا از میان ده ها پرسشی که جهت این گفت وگو آماده کرده بودیم، تعداد اندکی را با وی در میان بگذاریم، ولی در همین وقت اندک هم کوشیدیم مهمترین مباحث مرتبط با حوزه کاری تخت روانچی را مطرح و پاسخ های روشنی را هم از او دریافت کنیم.

    نباید بیهوده جهت مردم انتظار ایجاد کنیم ، منتظر دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک نباشیم

    تخت روانچی در این گفت وگو از رسیدن محورهای مذاکرات کشور عزیزمان ایران با کشورهای اروپایی به پرسشها بانکی خبر داد و البته تاکید کرد «جزئیاتی که طبق آن ما با اروپایی ها وارد مذاکره شده است ایم را تاکنون خبری نکرده ایم و حتی از بعضی هیئت هایی که جهت مذاکره می فرستیم نیز هیچ خبری اعلام نمی کنیم. ما تیم هایی از بانک مرکزی، ستاد برجام در وزارت خارجه و وزارت نفت را هم جهت مذاکرات فرستاده ایم، ولی لزومی ندارد که در این حد و تا هنگامی که به نتیجه ای نرسیده ایم، کارها آنان را اطلاع رسانی کنیم.»

    معاون سیاسی دفتر مدیر جمهوری هرچند اعتقاد است که سر ترامپ در ماجرای بازگرداندن تحریم ها به سنگ می خورد، ولی در عین حال تاکید می کند که «ترامپ در مذاکره اش با کشور عزیزمان ایران جدی نیست وگرنه سه ماه پیش زیر توافقی که دولت کشور خودش آن را امضا کرده بود، نمی زد.»

    «مسیرمان نسبتا هموار هست؛ در عین حال هنوز با قطعیت نمیتوانیم بگوییم تا آبان ماه در مذاکره با اروپایی ها به نتیجه می‌رسیم» این جمله شاید کلیدی ترین گفته مجید تخت

    با مجید تخت روانچی راجع به تمهیدات کشور عزیزمان ایران جهت جلوگیری از صادرنشدن نفت خام، تضمین نتیجه بخش بودن مذاکرات با اروپا و نیز حضور نظامیان در عرصه سیاست خارجی هم صحبت کرده ایم که مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانید:

    شما به عنوان معاون سیاسی دفتر مدیر جمهوری اگر بخواهید نه به شکل شعاری بلکه با در نظرگرفتن واقعیات، شروع مجدد تحریم ها از سوی آمریکا را تحلیل کنید، چه مسائلی را در این زمینه مورد توجه قرار می دهید، به خاص که در مصاحبه قبلی که با ایسنا داشتید به این عنوان هم اشاره کردید که اروپا جهت ادامه یافتن برجام وعده هایی را به کشور عزیزمان ایران داده هست، حالا بعد از گذشت حدود ۶ ماه از آن زمان، می بینیم که اروپا تنها به حرف زدن در این زمینه بسنده کرده هست، در مجموع ارزیابی شما از اوضاع آینده کشور چیست؟

    تخت روانچی: ابتدا روز خبرنگار را تبریک می گویم، روز مبارکی هست. به علت شغلم با خبر سروکار دارم. به طور کلی در جامعه ما و در کشورها، رسانه یک رکن مردم سالاری هست. وظیفه بسیار سنگینی بر عهده آنهاست، شغل خبرنگاری وظیفه حساسی بر عهده دارد. در جامعه ما که جامعه دینی است بعد اخلاقی کار وزن بیشتری پیدا می کند. اگر یک خبرنگار در جامعه غربی به آسانی یک موضوعی را می تواند منتشر کند، ولی همان مطلب در کشور به خاطر اعتقادات و مقرراتی که وجود دارد انتشارش سخت تر هست. وظیفه خبرنگاران بسیار حساس و کلیدی هست. طبیعتا در چارچوب قانون حضور خبرنگاران به پویایی جامعه کمک می کند. شغل خبرنگاری علاوه بر مشکل کار از بعدی که می تواند هوشیاری را به جامعه تزریق کند اهمیت بالاتری پیدا می کند.

    نباید بیهوده جهت مردم انتظار ایجاد کنیم ، منتظر دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک نباشیم

    اما در پاسخ به پرسش شما باید بگویم که دو سری از تحریم ها علیه کشور عزیزمان ایران با کارها ترامپ قرار بود که دوباره باز گردد؛ بخش نخست آن ۱۶ مرداد اجرا شد و بخش دوم آن در آبان ماه اجرایی خواهد شد. من نه به عنوان شعار، بلکه جهت ثبت یک موضع می گویم که از لحاظ حقوق بین الملل این کارها آمریکا کاملا غیرقانونی هست، تعهداتی ضد تعهدات خودش است و بر اساس حقوق بین الملل عهدشکنی و بی سابقه است.

    اینکه تعهدات آمریکا چه اثراتی دارد نیازمند پاسخ هست. سری اول تحریم ها در ارتباط با ماشین و طلا و امثال آن بود که نه بی اثر است و نه اثرش خیلی شدید و سخت خواهد بود و به عنوان کاری که نباید اتفاق می افتاد کاری مردود محسوب می شود، ولی طبیعتاً ما چون از خیلی وقت قبل آینده نگری می کردیم که چنین اتفاقاتی قرار است بیفتد، آماده سازی هایی در این زمینه داشتیم. هنگامی که با آماده سازی با یک عنوان روبرو می شویم راحت تر با آن برخورد می کنیم. همین که دیروز، در روزی که تحریم ها بازگشت، در بازار ارز و سکه گشایش پیدا می شود خودش بسیار گویا هست. بحث ارز و سکه خیلی کار دارد تا به جایی که باید باشد، برسد. من می خواهم بگویم اگر ما خیلی از کارها را انجام نمی دادیم و مشق مان را از قبل نمی نوشتیم ممکن بود هنگامی که تحریم های تازه اعمال شد با پرسشها جدی تری روبرو شویم. آمادگی ما از قبل باعث می شود که راحت تر با این عنوان برخورد کنیم.

    «مسیرمان نسبتا هموار هست؛ در عین حال هنوز با قطعیت نمیتوانیم بگوییم تا آبان ماه در مذاکره با اروپایی ها به نتیجه می‌رسیم» این جمله شاید کلیدی ترین گفته مجید تخت

    نظرتان راجع به عملکرد اروپایی ها در زمینه برجام چیست؟ آنان تا امروز که زیاد صحبت کرده اند تا اینکه اقدامی عملی انجام دهند.

    تخت روانچی: این حرف هم درست است و هم شاید کامل درست نیست. آیا می گویم درست هست؛ لیکن چیزی که در عموم آمده و در افکار عمومی وجود دارد این است که بیانیه هایی که صادر می شود را می بینیم. بیانیه زن موگرینی و وزرای خارجه و صحبت های ایشان را طی چند روز گذشته دیده ایم. طی چند ماه گذشته هم در سطح ۱+۴ بیانیه داشتیم، زن اشمیت هم بیانیه ای داشتند. همه اینها مواضع سیاسی ای بود که در حمایت از برجام و در مخالفت با کاری که آمریکایی ها کردند، انجام شد.

    این بیانیه ها بیانیه های سیاسی قدرتمندی بودند. در عالم سیاست به خاص سیاست خارجی کلمات است که معنا و وزن خودش را دارد. کسی می تواند موضوعی را به نحوی مطرح کند که نظرش را گفته باشد ولی آنقدر وزن نداشته باشد. اینکه زن موگرینی دیروز در نیوزیلند مصاحبه می کنند و می گویند با اعمال تحریم های تازه شرکت هایمان را جهت کار کردن با کشور عزیزمان ایران زیاد تشویق می کنیم یک نوع حمایت است بنابراین از بعد حمایت های سیاسی خوب جلو آمدند.

    نباید بیهوده جهت مردم انتظار ایجاد کنیم ، منتظر دیدار روحانی و ترامپ در نیویورک نباشیم

    اما از نوع حمایت های عملی هم باید عنوان را بررسی کرد. شما کلیات را فقط در بیانیه ها می بینید ولی ما چندین ماه است که مذاکره می کنیم و به بحث های ریزتری رسیده ایم. شما پشت بحث ها را نمی بینید که به عنوان نمونه در مورد مباحث بانکی در مورد چه مسائلی پیش رفته ایم. الان هم نمی شود این مباحث را مطرح کرد. جزئیاتی که ما با آنان در سطوح متفاوت وارد کار شده است ایم را خبری نمی کنیم و حتی بعضی از هیئت هایی که جهت مذاکره می فرستیم را هم از آن خبری منتشر نمی کنیم.

    در حوزه کارشناسی تیم هایی جهت مذاکره می فرستیم که از بانک مرکزی، ستاد برجام در وزارت خارجه و وزارت نفت هم در آن حضور دارند، ولی لزومی ندارد که در این حد و تا هنگامی که به نتیجه ای نرسیده ایم، کارها را اطلاع رسانی کنیم، هر وقت کارها به جایی رسید که قابل پخش بود اعلام خواهیم کرد. علت اینکه این شرح را اطلاع رسانی نمی کنیم این نیست که خدای نکرده بگوییم مردم محرم نیستند؛ ما هر چه داریم از مردم هست؛ از آنجایی که نمی دانیم کار به کجا می رسد مجبور هستیم اطلاع رسانی را وارد این شرح نکنیم. حوزه نفتی و بانک دو حوزه مهم است که در سری تحریم های بعدی است و الان با اروپایی ها بر سر شرح این عنوان به برگزاری مذاکرات رسیده ایم.

    اروپایی ها مشخصاً تاکنون چه پیشنهاداتی به تیم مذاکره کننده ایرانی داده اند؟

    تخت روانچی: اروپایی ها به ما گفتند روی مباحث مختلف، پیشنهاد مشخص ارائه خواهند داد. یعنی به کلیات بسنده نخواهند کرد، بخصوص در حوزه نفت و بانک، اگر پیشنهاد مشخصی نباشد به درد ما نمی خورد. اگر سه ماه دیگر در آبان وقت تحریم های بعدی، تحریم های نفتی و بانکی برگشت بخواهیم بگوییم که اروپا هنوز دارد حمایت سیاسی می کند دیگر به درد ما نمی خورد. هنگامی که که نتوانیم نفت را بفروشیم دیگر حمایت سیاسی به درد نمی خورد؛ ما به این عنوان آگاه هستیم. ما تاکید کردیم که باید مشخص شود که قبل از اینکه تحریم ها بخواهد برگردد وضع بانک و نفت ما مشخص شود.

    مدیر جمهوری نیز در گفت وگوی تلویزیونی با مردم به این عنوان اشاره کردند که عمر تحریم ها کوتاه هست، نظر شما راجع به سخنان ایشان چیست؟

    تخت روانچی: هنگامی که آقای مدیر جمهوری گفتند که عمر تحریم ها کوتاه هست، بعد از آن تصریح کردند که این عنوان دست خودمان هست؛ یعنی اگر انسجام داخلی مان اوج باشد، برنامه ریزی مان دقیق باشد و در اجرای سیاست هایمان خوب عمل کنیم، مطمئنا تحریم ها نمی تواند جواب بدهد. این بدان معنا نیست که مشکل وجود ندارد، بعضی مواقع این دو عنوان با هم خلط می شود؛ روشن است که تحریم ها مشکلاتی را ایجاد می کند ولی هدفی که آمریکایی ها دارند این است که این تحریم ها مردم را عاصی می کند. به صراحت این عنوان را آمریکایی ها اعلام می کنند. چیزی که آقای روحانی گفتند این بود که اگر کارهایی که باید انجام دهیم، مثل داشتن انسجام داخلی، آمریکایی ها به هدفی که دارند، نمی رسند. من فکر می کنم اگر در سیاست داخلی وحدت داشته باشیم، انسجام مان را حفظ کنیم و درست عمل کنیم شک ندارم که سرشان به سنگ می خورد. چون نشانه را نشانه بالایی گرفتند

    سرشان به سنگ می خورد. شما زمانی که شروط پمپئو را مطالعه می کنید هم متوجه می شوید که انگار دارد با حکومت شاه یا با یکی از اقمارش صحبت می کند. اینقدر اینها بی توجه، بی سیاست و شاید دور از واقعیت ها هستند که فکر می کنند می توانند بگویند کشور عزیزمان ایران باید این کارها را بکند و این کارها را نکند. فکر می کنند از این طریق سیاست ارزش عملی می شود، این همان سیاستی است که در خود آمریکا به آنان انتقاد می شود و بهشان می گویند شما انگار در واقعیت دنیا نیستید.

    شما به عنوان معاون سیاسی دفتر مدیر جمهوری احتمال مذاکره با آمریکا را با توجه به سخنان آقای روحانی در گفت وگوی تلویزیونی اخیرشان که در آن، انجام مذاکره را به پرداخت غرامت ۶۰ سال دخالت آمریکا در امور کشور عزیزمان ایران و نیز صادق بودن آمریکایی ها موکول کردند، تا چه اندازه شدنی می دانید؟

    تخت روانچی: آقای ترامپ در صحبتی که راجع به مذاکره با کشور عزیزمان ایران کرده هست، جدی نیست. اگر جدی بود سه ماه پیش زیر توافقی که دولت کشور خودش آن را امضا کرده بود، نمی زد. درست است که دولت ها عوض می شوند ولی نمی شود که با عوض کردن هر دولت، سیاست های یک کشور عوض شود؛ در این صورت سنگ روی سنگ بند نمی شود. فرض کنید آمریکا با کشور دیگری به توافقی رسید، دو سال دیگر یا شش سال دیگر که آقای ترامپ کنار برود، دولتی از یکی از دو جناح آمریکا بر سر کار بیاید و بگوید این قرارداد را قبول ندارد؛ آیا درست است؟ نمی شود آمریکا بگوید برجام را بر هم بزند و بعد بخواهد با کشور عزیزمان ایران مذاکره کند.

    نمی شود که آمریکایی ها بیایند در میدان، طرف ارزش را به یک گوشه ای هل دهند و بعد بگویند حالا بیایید باهم صحبت کنیم. این کارها از دید ما نشانه جدی نبودن آمریکایی ها هست. حرف ما به آنان این است که شما بازی را به هم زده اید؛ وگرنه به قول آقای روحانی ما نه تنها یک بار که چند دور با نماینده آقای ترامپ در مذاکرات برجام صحبت کردیم. یک بار آقای ظریف، تیلرسون و بقیه نمایندگان جلسه ای برگزار کردند، بعد از آن هم چندین جلسه کمیسیون یکسان برگزار شد که نمایندگان دولت آقای ترامپ در آن جلسات حضور داشتند، بنابراین ایشان عنوان جدیدی را مطرح نکردند فقط ژستی که می گیرند به نظر برسد که این آقا صداقت و رویکرد جدیدی دارد، که به نظر من نه رویکرد جدیدی است و نه صداقتی در کار است.

    همچنین آقای روحانی گفتند بیایید در مورد پرسشها مذاکره کنیم و خسارت هایی که طی بیش از شصت سالی که از کودتای ۲۸ مرداد گذشته را به مردم کشور عزیزمان ایران پرداخت کنید. آینده نگری نمی کنم که این گفت وگویی که ترامپ می خواهد هرگز پا بگیرد، جهت اینکه بنیان هایی که جهت این گفت وگو مورد نیاز است وجود ندارد. شما بیانیه اخیر کاخ سفید در مورد بازگشت تحریم ها را ملاحظه کنید.

    دو بخش دارد؛ یک بخشش فنی است که می گوید چه تحریم هایی باز می گردد و یک بخش دیگر مقدمه و موخره دارد که به نظر من از الفاظ زشت و غیردیپلماتیک در مورد ما استفاده کرده هست. می شود کسی بگوید می خواهم با شما مذاکره کنم ، فردایش توهین کند؟ آیا این دو مورد با هم می خواند؟ همان روزی که آقای ترامپ گفتند با کشور عزیزمان ایران مذاکره بدون پیش شرط خواهند داشت، دو ساعت بعدش وزیر خارجه ایشان پیش شرط هایی مطرح کردند، چطور می شود کشور عزیزمان ایران به این حکومت اعتماد کند؟ اصلاً بحث کشور عزیزمان ایران را کنار بگذارید، پرسش این است که در روابط بین الملل چطور می شود به این کشور اعتماد کرد؟ در روابط بین الملل یکنواختی در موضع یک اصل است آیا که غیر از آن، ضد اعتماد هست. هنگامی که همه این موارد را کنار هم می گذاریم به این نتیجه می رسیم که این آقا در کارهایش جدی نیست و کسی که می خواهد در جلسه مذاکره تحکم کند به درد گفت وگو نمی خورد. اصلا اگر این گفت وگو انجام نشود، بهتر است.

    بعد منتظر دیدار دو رییس جمهوری کشور عزیزمان ایران و آمریکا در نیویورک نباشیم؟

    تخت روانچی: نخیر. من خودم فکر نمی کنم چنین اتفاقی رخ دهد. نباید بیهوده جهت مردم انتظار ایجاد کنیم. هنگامی که انتظار مردم اوج برود و اتفاقی رخ ندهد، مردم ناراحت می شوند. بهرحال شخصاً زمینه ای جهت مذاکره نمی بینم، هر چیز نیازمند زمینه ای است و الان زمینه آن فراهم نیست.

    اخیراً آقای واعظی مطرح کرده اند که در سفر قبلی مدیر جمهوری به نیویورک، آقای ترامپ هشت بار به صورت تلفنی درخواست دیدار را مطرح کرده است و ما این درخواست ها را رد کرده ایم. آیا ردکردن درخواست امریکا از طرف جهت این انجام شده است که احیاناً ما برنامه مشخصی جهت این دیدار نداشته ایم؟

    تخت روانچی: اتفاقا زمانی که ترامپ پیشنهاد ملاقات با آقای روحانی را مطرح کرد، ما دقیقا می دانستیم که باید چکار کنیم. در سفر قبل به نیویورک، صبح آقای ترامپ صحبت کرد و صحبت های زشتی علیه کشور عزیزمان ایران داشت، بعد از یکی دو ساعت آنان شروع کردند تلفنی پیغام دادن و دنبال کسانی می گشتند که پیغام ارزش را به آقای رییس جمهوری برساند.

    وقتی دیدند به نتیجه نمی رسند و جوابی به آنها داده نمی شود از شخص ثالث جهت انجام شدن این کار کمک گرفتند. پاسخ ما روشن بود؛ سیاست تقابلی با سیاست تعاملی همزمان پیش نمی رود و بر این اساس پاسخ ما منفی بود. عرض کردم که الان هم شرایط همانی است که بود. به نظر من حتی از شرایط پارسال هم بدتر هست، آیا که ترامپ از برجام بیرون آمده و تحریم ها را بازگردانده هست. چه انتظاری می توان از کسی داشت که از تعامل بین المللی خارج شده است و حالا می گوید بیایید گفت وگو کنیم. فرقی نمی کند که این دو رییس جمهوری در نیویورک باشند یا مثل پیشنهاد اخیر آقای ترامپ یکی از آنها در واشنگتن و دیگری در پایتخت کشور عزیزمان ایران باشد. من دلیلی جهت گفت وگوی میان آقای روحانی با ترامپ نمی بینم.

    اخیراً در وزارت نفت کمیته ای جهت مبارزه با تحریم نفت کشور عزیزمان ایران شکل گرفته و از سویی ترامپ هم ترساندن کرده که اجازه صدور نفت کشور عزیزمان ایران را نمی دهد و متقابلاً آقای روحانی هم جمله هایی با مضمون بستن تنگه هرمز را مطرح کردند؛ با توجه به اجرایی شدن دور دوم تحریم ها از آبان ماه، تحلیل تان از شرایط کشور در آن وقت از لحاظ اقتصادی و به خاص در حوزه صادرات نفت چگونه است؟

    تخت روانچی: هیئت هایی قرار است جهت حل عنوان نفت به کشورهای نفت خیز همسایه عازم شوند و خبر هایی از سوی رییس جمهور را با خود ببرند. در زمینه نفت نکاتی مهم است که باید به آن توجه کنیم. یکی از نقاطی که آمریکایی ها روی آن دست گذاشته اند و می خواهند از آن طریق فشار بیاورند، نفت و بانک هست. آنان به زعم خودشان فکر می کنند اگر در این دو عنوان سخت بگیرند موفق خواهند شد. در عنوان نفت ما به عنوان عضو اوپک، مصوبه اوپک داریم که تاکید داریم باید رعایت شود. یکی از موضوعاتی که در اجلاس اخیر اوپک مطرح شد و آقای زنگنه روی آن ایستادند و موفق هم شدیم، همین بود که سطح تولید بالاتر نرود. اگر آمریکایی ها تحریم هایشان را اعمال کنند و بخواهد روی بازار نفت اثر بگذارد کشورهایی که عضو اوپک هستند، حق ندارند زیاد کردن ظرفیت دهند.

    اگر قرار است تغییری در سطح تولید نفت کشورها ایجاد شود باید در اوپک تصویب شود. اینکه در عمل چه خواهد شد آینده نگری اش سخت است ولی سیاست ما این است که اگر برجام بخواهد باقی بماند جهت ما بخش نفت مهم هست. بنابراین در مذاکرات با اروپا و کشورهای دیگر روی این عنوان تاکید می کنم. ما مشتریان زیادی داریم و مشتریان آتی هم خواهیم داشت. اگر تعداد مشتریان نفت ما مشخص است به این معنا نیست که در آینده به تعداد آنها افزوده نمی شود. ما نمی خواهیم تقلب کنیم، در سطح اوپک باقی خواهیم ماند ولی محدودیتی جهت فروش نفت به کشورهای متفاوت نداریم.

    با توجه به بازگرداندن تحریم ها از سوی امریکا که دومین مرحله آن در آبان ماه رخ خواهد داد و پیش از آن شرکت ها قراردادهای ارزش را با کشور عزیزمان ایران لغو خواهند کرد، چه تضمینی وجود دارد که مذاکرات با اروپایی ها تا آن وقت به نتیجه برسد؟

    تخت روانچی: باید هر چه سریع تر وظیفه مذاکرات با اروپایی ها روشن شود، در عین حال تا زمانی که این تحریم ها باز گردد ترجیح ما این نیست که صبر کنیم و تا روز آخر بینیم کار چطور پیش می رود. زمانی است که یک مسیر همواری را طی می کنیم و می بینیم که بزرگراه مان نسبتا راحت است و کمی که مسیر را طی کنیم به جایی که می خواهیم می رسیم؛ بعد می گوییم راه را ادامه می دهیم. ولی زمانی است که می بینیم که راه ناهموار است و موانع جلوی پای ما قرار می گیرد؛ آن وقت است که می گوییم طی کردن این مسیر درست نیست. برداشت ما این است که مسیر ما نسبتا هموار هست؛ در عین حال که هنوز با قاطعیت نمی توانیم بگوییم حتما تا ماه آبان در مذاکرات با اروپایی ها به نتیجه می رسیم. من تلاش می کنم واقعیت را بگویم، نمی توانیم به قطعیت بگوییم در آبان ما به نتیجه قطعی می رسیم ولی مسیری که من می بینم، چشم انداز روشنی هست. هم در حوزه بانکی و هم در حوزه نفتی این مسیر روشن هست. نمی توانیم الان جزئیاتش را باز کنیم ولی فکر می کنیم که به سمت خوبی می رویم.

    اما این هم توصیه درستی است که در اجرای طرح اروپایی ها، نیازمند وقت هستیم و شاید باید سریعتر از بازگشت تحریم های آمریکایی ها کار را انجام دهیم. وقت هدر نمی رود، یکسری کارها همزمان انجام می شود به عنوان نمونه اگر در مورد مباحث بانکی مذاکره می کنیم و باید چند عنوان در حوزه بانکی در نظر گرفته شود این کار را انجام می دهیم. یک کار در حال پیشرفت است و فقط حرف نیست که در گفت وگو به آنها بگوییم داریم به سمت خوبی می رویم یا نمی رویم. الان دارد جهت کارهایی که می خواهیم انجام دهیم آینده نگری هایش صورت می گیرد.

    چه تضمینی وجود دارد که تضمین های اروپا به خاص در حوزه های مهم نفت و بانک مورد قبول ابران و قابل اجرا باشد؟ و آیا این تضمین ها مکتوب خواهند بود یا خیر؟

    تخت روانچی: داریم روی تضمین مذاکرات با اروپایی ها کار می کنیم، این عنوان را با آنها مطرح کردیم و ایده هایی هم مطرح شده است است که به شکلی از آنان تضمین بگیریم که هم حالت مکتوب داشته باشد و هم در عمل تضمینات مهمی با خود داشته باشد. به نظرم ما محکم کاری هم در این حوزه انجام دادیم. تضمین شکلی و تضمین غیرشکلی هر دو با هم مهم هست. اگر فقط تضمین کتبی بگیریم و بعد در محتوا جهت درست اجرا شدنش تضمینی نداشته باشیم صحیح نیست. ما هم در محتوا تضمین می گیریم و هم جهت وقت حرکت تضمین گرفته ایم تا حرکت هایمان استمرار داشته باشد و در سطح وزرا هم جلسه ای را برنامه ریزی می کنیم تا در ماه آگوست غیر از نیویورک در جاهای دیگری هم دیدارهایی داشته باشیم.

    اظهار نظر و حضور نظامیان در حوزه سیاست خارجی را چطور ارزیابی می کنید؟

    تخت روانچی: اظهار نظر نظامیان در عرصه سیاست خارجی، خیلی عنوان غیرعادی ای نیست. در کشورهای دیگر هم می بینید که نظامیان ارزش در عرصه های خارجی اظهار نظر می کنند. اتفاقا بعضی مواقع بهتر است که نظامی ها اظهارنظر کنند. منتهی شرطش این است که این اظهار نظرها در چارچوب طراحی شده است سیاست خارجی باشد، که در اینصورت بعضی اوقات خیلی هم موثر است.

    نظرتان راجع به سخنان سردار سلیمانی خطاب به ترامپ چیست؟

    تخت روانچی: آقای سردار سلیمانی توصیه ای که به آقای ترامپ گفتند به این معنا نیست که وزارت خارجه یا دولت در حوزه سیاست خارجی کاره ای نیست. ایشان در واقع ترامپ را به چالش کشیدند که تو اگر ترساندن می کنی، با من طرف هستی. من چندین مورد را می توانم یادآور شوم که مقامات نظامی کشورهایی در سیاست خارجی اظهارنظر کردند. چیزی که مهم است این است که یک صدا از کشور بیرون برود آن هم در این شرایط که این عنوان اهمیت بیشتری پیدا می کند که صدای واحدی از کشور عزیزمان ایران بیرون برود. بعضی مواقع احساس می کنید که باید در حوزه سیاست خارجی به یک فرمانده بگویید اظهارنظر کند و این اصلا عنوان بدی نیست. در برابر یک موقع تصمیم می گیرید که عالی ترین شخصی که می تواند در موضوعی اظهارنظر کند، وزیر خارجه است.

    دولت با نیروهای نظامی در این زمینه در هماهنگی کامل است؟

    تخت روانچی: دولت و شخص رییس جمهوری با فرماندهان نظامی جلساتی در سطوح متفاوت دارند و این مباحث در آنجا مطرح می شود. مهم است که در اعلام موضع در خارج از کشور یک هماهنگی وجود داشته باشد که چند صدایی نباشد؛ آیا که حتما بدخواهان از چند صدایی کشور سوء استفاده خواهند کرد.

    ایسنا

    واژه های کلیدی: ایران | سیاست | مذاکره | ایرانی | تحریم ها | آقای ترامپ | تحریم های آمریکا | اخبار سیاسی و اجتماعی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار