chinbone اجلاس محصول معرفی دانشگاه

chinbone: اجلاس محصول معرفی دانشگاه دانشگاه هاشمی رفسنجانی خبر دانشگاه

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی ابعادی دیگر از سیاست تازه ارزی و دلار ۴۲۰۰ تومانی

    گرچه نشانه مهم سیاست‌ تازه ارزی به کنترل درآوردن گردش ارزی در اقتصاد و ممانعت از التهابات روزانه بازار ارز بوده و تا حدی هم توانسته جهت کوتاه مدت در این مسیر حر

    ابعادی دیگر از سیاست تازه ارزی و دلار ۴۲۰۰ تومانی

    ابعادی دیگر از سیاست تازه ارزی و دلار ۴۲۰۰ تومانی

    عبارات مهم : بازار

    گرچه نشانه مهم سیاست تازه ارزی به کنترل درآوردن گردش ارزی در اقتصاد و ممانعت از التهابات روزانه بازار ارز بوده و تا حدی هم توانسته جهت کوتاه مدت در این مسیر حرکت کند، ولی این تمام ماجرا نیست و همچنان کاستی هایی وجود دارد. به اعتقاد کارشناسان عرضه دلار ۴۲۰۰ تومانی جهت جمع بزرگی از وارداتی که اولویتی ندارد در برابر قیمت بالای ارز در جریان بازار آزاد عاملی جهت تحلیل منابع ارزی و ایجاد رانت و فساد خواهد شد؛ از این رو باید در آینده ای نزدیک شرایط عوض کردن کرده و در این سیاست بازبینی کرد.

    به گزارش ایسنا، حدود دو ماه از تصمیم دولت و بانک مرکزی جهت بستن معاملات در بازار ارز و عوض کردن مسیر ورود و خروج ارز می گذرد. در این مدت و طبق سیاست های تازه ارزی قیمت جهت دلار به عنوان پرکاربردترین ارز بازار کشور عزیزمان ایران حدود ۴۲۰۰ تومان تعیین شد و همچنین مابقی ارزها قیمت گذاری شده است و مرجع مهم معاملات ارزی قرار گرفتند. بر این اساس دیگر واردکنندگان و صادرکنندگان مجوز معامله در بازار آزاد را نداشته و باید به عنوان دو بخش مهم عرضه و تقاضا به سامانه یکپارچه ارزی (نیما) رفته و معاملات خود را انجام دهند.

    تامین ارز کالاهای اساسی را بانک مرکزی به طور مستقیم خود برعهده گرفت و در سوی دیگر بعضی تامین ارزی دیگر از جمله مسافرتی، بیماران یا دانشجویان از طریق بانک های عامل و طبق دستورالعملی مشخص انجام می شود، ولی در این بین با توجه به وقت کوتاهی که از اجرای سیاست تازه گذشته، کمبودهایی در انجام آنچه که آینده نگری شد، وجود داشت و بعضا در حال ترمیم هست، ولی مساله مهم به این برمی گردد که بعضی کارشناسان و تحلیلگران ارزی معتقدند که سیاست موجود نمی تواند چندان دوام بیاورد، آیا که از سویی تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومان جهت دلار و ثابت نگه داشتن آن در این حد برابر نرخی که در بازار آزاد تا ۶۵۰۰ تومان پیش رفته، خود موجب ایجاد رانت می شود.

    ابعادی دیگر از سیاست تازه ارزی و دلار ۴۲۰۰ تومانی

    از طرفی دیگر تقاضاهایی وجود دارد که جهت آنها در سیاست تازه جایی تعریف نشده و بی پاسخ ماندن آن نیز خود عاملی دیگر جهت ایجاد بازار سیاه و شرایط نامساعد ارزی خواهد شد که باید در مورد آن بازبینی شود.

    چرا باید همه دلار ۴۲۰۰ تومانی بگیرند؟

    گرچه نشانه مهم سیاست‌ تازه ارزی به کنترل درآوردن گردش ارزی در اقتصاد و ممانعت از التهابات روزانه بازار ارز بوده و تا حدی هم توانسته جهت کوتاه مدت در این مسیر حر

    در این رابطه وحید شقاقی – کارشناس اقتصاد – با اعتقاد به این که اکنون در حوزه نظام ارزی بهم ریختگی وجود دارد و کنترل آن با توجه به شرایطی که عامل ایجاد آن شده است بسیار سخت خواهد بود، گفت که نمی دانیم آیا تمام تصمیم ها و برنامه ریزی های اقتصادی در دقیقه ۹۰ انجام می شود.

    سال ها بود که فضا به سمتی پیش می رفت که خود می توانست نشان دهد بالاخره بازار ارز دچار بحران می شود؛ از زمانی که نقدینگی رو به زیاد کردن گذاشت و تا مرز ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان پیش رفت و یا خروجی های ارز از کنترل خارج شده است و منابع زیادی از ارز کشور عزیزمان ایران هدر رفت و یا بازار مصرف کنترل نشد و همچنین فضای بین المللی که جهت کشور عزیزمان ایران وجود داشت در مجموع به خوبی قابل آینده نگری بود که در چنین شرایطی وجود خواهد داشت، ولی چون برنامه ریزی مناسبی جهت آن نشد در نهایت تصمیمی را دولت و بانک مرکزی اتخاذ کردند که مشخص است دوام نخواهد آورد.

    وی با اشاره به این که تعیین قیمت ۴۲۰۰ تومان مبنای درستی ندارد، بیان کرد که این قیمت در حال حاضر جهت دلار منطقی نیست و نشان داد که فقط جهت روز اجرای اول این سیاست دوام آورد، ولی در ادامه در بازار آزاد قیمت دلار تعیین شد و اکنون همین قیمت بالای ۶۲۰۰ تومان واقعی تر از هر یک از قیمت هایی است که وجود دارد.

    ابعادی دیگر از سیاست تازه ارزی و دلار ۴۲۰۰ تومانی

    این کارشناس اقتصاد در مورد جریان ورود و خروج ارز نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: متاسفانه در سال حدود ۱۰ میلیارد دلار از طریق گردشگری ارز از کشور خارج می شود که باید ساماندهی و کنترل شود و این در حالی است که اکنون با وجود این که سقف پرداختی ارز به گردشگران کم کردن یافته باز هم دلیلی وجود ندارد که آن را با قیمت ۴۲۰۰ تومان پرداخت کنیم.

    در سویی دیگر باید توجه داشت که هر سال ۱۵ میلیارد دلار قاچاق وجود دارد که این رقم خود کانال بزرگی جهت از دست دادن حجم زیادی از منابع ارزی هست. باید توجه کرد که اگر دولت نتواند قاچاق را کنترل کند به زودی باید منتظر تورم بود، آیا که این حجم آنقدر بالاست که می تواند بخش قابل توجهی از بازار را پوشش دهد و هنگامی که که ارز آن از مسیر بازار آزاد یعنی ارز ۶۰۰۰ تومانی و گرانتر تامین می شود، به طور حتم در قیاس با دلاری که پیش از این بین ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان در بازار تامین می شد، قیمت بالاتری داشته و تورم خود را بروز می دهد.

    گرچه نشانه مهم سیاست‌ تازه ارزی به کنترل درآوردن گردش ارزی در اقتصاد و ممانعت از التهابات روزانه بازار ارز بوده و تا حدی هم توانسته جهت کوتاه مدت در این مسیر حر

    شقاقی همچنین گفت که آیا باید اکنون ارز ۴۲۰۰ تومانی به هر کالای وارداتی که ثبت سفارش می شود پرداخت شود؟ این ارز خود باعث جذابیت جهت زیاد کردن واردات شده، آیا که در برابر قیمت بازار بسیار پایین تر بوده و می تواند اثرات منفی در ادامه داشته باشد، در این شرایط نباید هر کالایی مشمول دلار ۴۲۰۰ تومانی باشد بلکه باید راهکاری جهت خروج یکسری از اقلام از لیست کالاهای وارداتی که دلار ارزان قیمت دریافت می کنند ارائه و اجرایی شود.

    در عین حال که قیمت ۴۲۰۰ تومان جهت صادرکنندگان جذابیت ندارد و اگر صادرکننده نتواند فاصله بین نرخی که در بازار آزاد وجود دارد و قیمت مرجع بانک مرکزی را پوشش دهد، در نتیجه هیچ جذابیتی جهت او به منظور فروش ارز خود در سامانه های آینده نگری شده است بانک مرکزی وجود ندارد بنابراین به دنبال راهکاری جهت عدم احراز منابع ارزی خود خواهد بود.

    ابعادی دیگر از سیاست تازه ارزی و دلار ۴۲۰۰ تومانی

    در مجموع این اقتصاددان اعتقاد است باید نقشه ارزی کشور را به درستی آشنا و محل منابع و مصارف آن را مشخص کرد. دولت باید در مسیر کم کردن واردات کالاهای غیرضروری، توجه به صادرکنندگان و کنترل مسیر قاچاق و ارز گردشگری حرکت کند.

    بورس ارز را راه اندازی کنید

    اما به همین جهت حیدر مستخدمین حسینی – کارشناس امور بانکی و معاون سابق بانک مرکزی – اعتقاد است که علی رغم آنچه بانک مرکزی مدعی شده است که سیاست یکسان سازی قیمت ارز را اجرایی کرده مشخص است که چنین اتفاقی نیفتاده و هیچ نشانی از تک نرخی شدن ارز وجود ندارد، آیا که فقط نرخی که در مرکز مبادلات ارزی بود زیاد کردن یافته و بازار آزاد هرچند به صورت غیرشفاف به فعالیت خود ادامه می دهد.

    وی با اشاره به این که اصولا موفقیت دولت در حوزه ارزی این است که بتواند به گونه ای خروج و ورود ارز را مشخص و کنترل کند، یادآور شد: هرچند که گفته می شد در سیاست ارزی این نشانه محقق می شود، ولی در حال حاضر شواهد نشان می دهد که چنین قدرتی وجود ندارد آیا که سازوکارهای آینده نگری شده است نمی تواند این خواسته ها را برآورد کند و انتظار می رود که دولت به فاصله یک ماه که از اجرای سیاست خود گذشته و شرایط بحرانی بازار ارز تا حدی آرام شد در آن بازبینی کرده و برنامه جامع تری را در دستور کار قرار دهد ولی این اتفاق نیفتاده است.

    این کارشناس امور بانکی با اشاره به قیمت ۴۲۰۰ تومانی که اکنون جهت صادرکننده و واردکننده تعریف شده است گفت که این رقم خود می تواند عاملی جهت ایجاد فساد باشد. از سویی هنگامی که که واردکننده قیمت پایین تر از بازار آزاد را می بیند به طور حتم واردات خود را زیاد کردن خواهد داد که این مطلوب نیست و یا می تواند به سمتی پیش رود که در واردات با فردی که قرار است کالا را از او بخرد، مذاکره کرده و قیمت کالای قابل خرید را بالاتر از قیمت بالاتر آن زده و با انجام ثبت سفارش ارز بیشتری دریافت کند و مابه التفاوت آن را جهت خود نگه دارد

    . از سویی دیگر صادرکننده نیز هنگامی که می بیند نرخی که جهت فروش ارز آن آینده نگری شده است تا ۲۰۰۰ تومان با قیمت بازار آزاد فاصله دارد، آیا باید تمام ارز را آورده و در سامانه مورد نظر بانک مرکزی عرضه کند. در این حالت صادرکننده چون نمی تواند منافع خود را تامین کند یا کالاهای صادراتی را کمتر نشان داده و یا قیمت آن را پایین تر نگه می دارد که مابه التفاوت ارزی را در حساب دیگر نگه خواهد داشت.

    اما اگر قرار باشد همه نیازهای ارزی با دلار ۴۲۰۰ تومانی پاسخ داده نشده و کانالی دیگر جهت آن ایجاد شود و از سویی دیگر فضای جذابی جهت صادرکننده و وارد کننده باشد موضوعی است که مستخدمین حسینی ایجاد بورس ارز که سالها وعده آن داده شده است است را مناسب ترین راهکار می داند. وی اعتقاد است که دولت باید به سمت راه اندازی بورس ارز حرکت کند که در آن ارز ناشی از صادرات نفت را به عنوان منافع ملی در اختیار گرفته و تامین کالاهای اساسی و با اولویت را از طریق آن انجام دهد.

    اما در سویی دیگر مابقی منابع ارزی به سمت بورس ارز رفته و در آنجا عرضه شود و متقاضیان نیز اعم از واردکنندگان و یا مسافران، متقاضیان ارز درمانی، دانشجویی و سایرین در بورس ارز حاضر شده است و بتوانند نیاز خود را تامین کنند، نه این که مثل اکنون شرایط به گونه ای است که جهت کلیه واردکنندگان بدون اولویت بندی این ارز ارزان قیمت در برابر بازار آزاد در نظر گرفته شده است و دل به آن بسته اند و در سویی دیگر عده ای جهت تامین ارزی که تعریف نشده باید روانه بازاری که معاملاتش را قاچاق اعلام کرده اند بشوند.

    واژه های کلیدی: بازار | سیاست | مرکزی | کنترل | اخبار اقتصادی و بازرگانی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار